آشنایی با فواید گوشت گوسفندی

فهرست مطالب

گوشت گوسفند چه خواصی دارد؟

گوشت اغلب در رژیم غذایی انسان، نقشی منظم دارد. چه گوشت قرمز یا سفید را انتخاب کنید، گوشت سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. گوشت را می‌توان از حیوانات مختلفی تهیه کرد که محبوب‌ترین آن گوشت گوسفند است.

گوشت گوسفندی، از گوشت گوسفند بالای دو سال تولید می‌شود. گوشت گوسفند بالغ‌تر، رنگ تیره‌تری دارد و طعم آن بسیار خوشمزه‌ است.
ممکن است شما هم شنیده باشید که برخی از مردم گوشت را به عنوان غذای “مضر برای سلامتی” می‌نامند، زیرا مصرف گوشت می‌تواند منجر به مشکلات کلسترول شود، اما فقط بر اساس این نمی‌توان گفت که گوشت برای سلامتی مضر است.

در واقع باید گفت استفاده بیش از حد از هر چیزی منجر به مشکلات خاصی می‌شود، به عنوان مثال مصرف بیش از حد میوه‌ها هم می‌تواند باعث افزایش سطح قند در بدن ما شود. استفاده درست و اصولی از گوشت گوسفند اثرات مثبتی به همراه دارد.

گوشت نه تنها غنی از پروتئین هست، بلکه غنی از مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند، بنابراین، به رشد و تقویت کلی بدن کمک می‌کنند.

جهت اطلاع از قیمت گوسفنده زنده کلیک کنید.

خاصیت گوشت بره

 

گوشت بره چیست؟

به گوسفندانی که کمتر از یک سال عمر داشته باشند، بره گفته می‌شود. رنگ گوشت بره می‌تواند از رنگ قرمز رنگ تا صورتی متفاوت باشد. بره کمتر از 3 ماهگی را بره بهاره می‌گویند. بره بهاره، گوشت بسیار لطیفی دارد اما طعم ملایم‌تری نسبت به گوشت بره دارد.
گوشت گوسفندی، گوشت گوسفندی است که سن آن بیش از 1 سال و در بهترین حالت گوسفند 3 ساله است. رنگ گوشت قرمز تند بوده و طعم آن بسیار خوشمزه است.

مقایسه گوشت گوسفند و گوشت بره

تا اینجای مطلب متوجه شدید که گوشت گوسفند و بره، در واقع از یک حیوان یعنی گوسفند به‌دست می‌آید. گوشت گوسفند از یک گوسفند بالغ‌تر که حدود 1 تا 3 سال به دست می‌آید، در حالی که گوشت بره از گوسفند کوچکتر که حدود 1 سال دارد به دست می‌آید. به دلیل این تفاوت سنی، گوشت گوسفند نسبت به گوشت بره ‌سفت‌تر و خوش‌رنگ‌تر بوده و ممکن است بهتر و راحت‌تر پخته شود.
قیمت گوشت بره، گران‌تر است، در نتیجه گوشت گوسفندی که قیمت مناسب‌تری دارد بیشتر در بازار وجود دارد.

گوشت فرآوری‌شده چیست؟

گوشت فرآوری‌شده، گوشتی که از طریق نمک زدن، پخت، تخمیر، دود کردن یا سایر فرآیندها برای افزایش طعم یا بهبود نگهداری تبدیل شده است. گوشت فرآوری‌شده می‌تواند شامل ژامبون، سالامی، بیکن و برخی سوسیس‌ها مانند فرانکفورتر و چوریزو باشد. گوشت چرخ‌کرده مانند سوسیس تازه ممکن است گاهی‌اوقات، به عنوان گوشت فرآوری شده محسوب شود.

خواص گوشت بره برای کودکان

گوشت گوسفندی، رنگ تیره‌‌ای دارد و بافت آن سفت‌ است و معمولا چربی بیشتری نسبت به گوشت بره دارد. خواص گوشت گوسفند را بر کودکان نباید نادیده گرفت. در واقع مصرف گوشت در رژیم غذایی کودکان را نباید با هیچ ماده دیگری جایگزین کرد. در ادامه چند مورد از فواید گوشت برای کودکان را بررسی می‌کنیم:

  • تقویت سطح ایمنی کودکان
  • تقویت ذهنی
  • افزایش یادگیری
  • رشد مناسب

خاصیت گوشت گوسفند

خاصیت گوشت گوسفند

گوشت گوسفند، منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی شماست. با این‌حال، اگر در حال حاضر بیش از 90 گرم (وزن پخته) گوشت قرمز یا فرآوری شده در روز می‌خورید، وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی توصیه می‌کند که مصرف آن را به 70 گرم کاهش دهید تا عوارض آن به کمترین حد برسد.

مصرف متعادل گوشت قرمز در هر رژیم غذایی کامل ضروری است. گوشت، منبع عالی از بسیاری از مواد مغذی است و می‌تواند به افزایش دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی از جمله روی، ویتامین B12، سلنیوم و نیاسین کمک کند.

این ریزمغذی‌های موجود در گوشت گوسفندی نقش اساسی در سلامت کلی بدن دارند. به‌عنوان مثال، گوشن برای سلامت سیستم ایمنی ضروری است و می‌تواند به دفاع از بدن در برابر بیماری و عفونت کمک کند.

در همین‌حال، ویتامین‌های B موجود در گوشت قرمز در تولید انرژی، عملکرد مغز و ترمیم سلول‌ها نقش دارند.
گوشت گوسفندی، همچنین یکی از بهترین منابع غذایی آهن است، یک ماده معدنی مهم که برای تولید گلبول‌های قرمز سالم ضروری است. کمبود این ماده مغذی کلیدی می‌تواند باعث کم‌خونی شود، وضعیتی که با علائمی مانند ضعف، خستگی، شکنندگی ناخن‌ها و تنگی‌نفس شدید می‌شود.
به علاوه، گوشت یک غذای پر از پروتئین است، پروتئین یک ماده مغذی مهم است که می‌تواند از رشد و نمو سالم حمایت کند‌، عملکرد ایمنی را حفظ کرده و رشد عضلات را تقویت کند‌.

گوشت‌ گوسفند سرشار از چربی اشباع‌شده هستند که در صورت مصرف زیاد آن می‌تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد. مصرف متعادل گوشت می‌‌تواند به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مفید باشد.
چنانچه به دلایل مختلف از جمله خوشمزه بودن، تمایل زیادی به مصرف گوشت قرمز و همچنین محصولات فرآوری شده از این نوع گوشت دارید، بهتره تا حدودی از خوردن آن اجتناب کنید، چراکه احتمال ابتلا به سرطان های مختلف به خصوص سرطان روده و معده با مصرف بیش از اندازه این نوع مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم می‌تواند شامل پروتئین از گوشت، ماهی و تخم‌مرغ یا منابع غیر‌حیوانی مانند لوبیا و حبوبات همگی سرشار از پروتئین هستند.

گوشت گوسفند، روی و ویتامین B را برای بدن ما فراهم می‌کند. گوشت یکی از منابع اصلی ویتامین B12 در رژیم غذایی است.

تامین پروتئین:

مصرف گوشت گوسفندی، پروتئین باکیفیت را برای بدن فراهم می‌کند. این منبع عالی برای تامین پروتئین با کیفیت بالا است و در نتیجه توده عضلانی بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه، خطر شکستگی و هرگونه مشکل استخوانی دیگر از جمله پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. بنابراین خوردن گوشت، ضروری است و استخوان‌های قوی و سالم را تضمین می‌کند.

سلامت مغز:

همه مایلند تا زمانی که ممکن است از نظر ذهنی باهوش بمانند و این تنها با مقدار مناسب اسیدهای چرب امگا 3 امکان‌پذیر است. اکنون ثابت شده است که گوشت ارگانیک بدون‌شک بهتر از گوشت غیر ارگانیک است و 47 درصد امگا 3 بیشتری دارد.

افزایش سطح ایمنی:

خوردن گوشت گوسفند، سطح ایمنی بدن را افزایش میدهد مصرف گوشت همچنین بیماریهای پوستی را از بین میبرد، سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند، انرژی طولانیمدت را تامین میکند، بافتهای بدن را به بهترین شکل میسازد و ترمیم میکند و از بدن ما در برابر بیماری‌های بیشماری محافظت میکند.

فزایش سطح انرژی:

خوردن گوشت گوسفند سطح انرژی ما را افزایش میدهد، به کودکان و نوجوانان گفته میشود که خوردن گوشت قرمز آنها را بزرگ و قوی میکند. گوشت قرمز منبع عالی آهن است و در نتیجه هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن موجود در گلبولهای قرمز را میسازد. بدون دریافت آهن کافی، کل این روند کند میشود. آهن نقش اساسی در حفظ سطح انرژی فرد دارد.

خوردن گوشت گوسفند در دوران بارداری

گوشت به‌طور کلی می‌تواند بخشی از رژیم غذایی زنان باردار باشد. با این حال، زنان باردار باید از موارد زیر اجتناب کنند:
گوشت خام و نیم‌پز به دلیل خطر ابتلا به توکسوپلاسموز: مطمئن شوید که هر گوشتی که می‌خورید قبل از خوردن به خوبی پخته شده باشد.
انواع پاته، از جمله پاته سبزیجات می‌توانند حاوی لیستریا باشند، نوعی باکتری که می‌تواند به جنین شما آسیب برساند.
جگر و فرآورده‌های جگر: این غذاها دارای ویتامین A بسیار بالایی هستند و ویتامین A بیش از حد می‌تواند به جنین آسیب برساند.

 

با خواص و مضرات جگر گوسفند در این لینک بیشتر آشنا شوید.

 

نگهداری گوشت گوسفند

تفاوتی بین نگهداری گوشت خام گوسفند و هر گوشت دیگری وجود ندارد. در صورت استفاده تا چند روز آینده، گپشت باید کاملا بسته‌بندی شده و در یخچال نگهداری شود. اگر گوشت گوسفندی برای وعده غذایی بعدی در نظر گرفته شود، آن را در ظرف یا کیسه‌ای در بسته ببندید و فریز کنید. پس از پخته شدن، گوشت گوسفندی را می‌توان حدود یک هفته در یخچال نگهداری کرد، یا برای مصرف در آینده منجمد کرد.

گوشت خام گوسفند می‌تواند حامل باکتری‌های خطرناک باشد، بنابراین مهم است که گوشت قرمز به درستی نگهداری، پخته و نگهداری شود. پس از دست زدن به گوشت خام دست‌های خود را بشویید و ظروف و ظروفی که برای گوشت خام استفاده شده است را بشویید.
برای جلوگیری از بروز مسمومیت غذایی، گوشت قرمز را نباید بیش از یک بار گرم کرد. هنگام پختن گوشت قرمز، آن را تا حدی حرارت دهید تا مطمئن شوید که باکتری‌های داخل گوشت از بین می‌روند.

 

در این سایت بخوانید: معرفی شغل دامداری و دامپروری

خواص چربی گوسفند

علاوه بر فوایدی که گوشت گوسفند دارد، چربی آن نیز فواید بسیاری دارد. در ادامه به چند مورد از فواید چربی گوسفند اشاره می‌کنیم:

  1. کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون
  2. مکملی برای تناسب اندام
  3. تامین مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف
  4. تقویت قوای جسمانی
  5. افزایش استقامت بدن
  6. داشتن خاصیت سم‌زدایی
  7. پاکسازی روده
  8. تصفیه خون
  9. بهبود دستگاه گوارشی
  10. کاهش و درمان افسردگی
  11. رفع تیرگی پوست
  12. پخت و پز
  13. کنترل چربی خون

خواص گوشت بره برای مردان

خواص گوشت گوسفندی برای مردان

مردان برای بهبود و افزایش کیفیت زندگی جنسی باید انواع گوشت را در رژیم غذایی خود قرار دهند. مصرف گوشت، قوای جنسی را تقویت می‌کند : برای کسانی که میل جنسی پایینی دارند، هارمون به سلامت جنسی کمک می‌کند. واقعا گوشت گوسفندی مفید است زیرا میل جنسی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
گوشت گاو، گوساله و گوسفند و بره حاوی کارنیتین، ال‌آرژنین و روی است. کارنیتین و ال آرژنین، نوعی از اسیدهای آمینه هستند که گردش خون را در مردان بهتر می‌کند و باعث می‌شود گردش خون بدون‌وقفه را در اندام‌های جنسی مردان و زنان بیشتر شود.
بر طبق مطالعات انجام‌شده در حوزه مواد غذایی، این دو ماده مغذی (کارنیتین و ال آرژنین) که در گوشت گوسفندی وجود دارد ممکن است به‌طور موثری اختلال نعوظ را در برخی از مردان درمان کنند. گیاهخواران می‌توانند غلات سبوس‌دار، آجیل و لبنیات را به جای گوشت گوسفندی انتخاب کنند.

 

نکات مهم در هنگام خرید گوشت گوسفند

هنگام خرید گوشت به سراغ بهترین قسمت آن بروید. به‌عنوان یک قاعده، هر چه میزان سفیدی روی گوشت بیشتر باشد، چربی بیشتری دارد.این نکات می‌تواند به شما در خرید گزینه‌های سالم‌تر کمک کند:

  • از قصاب خود یک برش بدون چربی گوشت بخواهید.
  • اگر گوشت گوسفند بسته‌بندی شده خریداری می‌کنید، برچسب تغذیه را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار چربی دارد و محصولات را با هم مقایسه کنید.
  • سعی کنید محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، سالامی، پاته و بیف برگر را محدود کنید، زیرا این محصولات معمولا دارای چربی بالایی هستند اغلب نمک زیادی نیز دارند.
  • گوشت در ظروف تمیز در بسته در قفسه پایین یخچال نگهداری کنید تا گوشت نتواند با مواد غذایی دیگر در تماس باشد.
  • دستورالعمل‌های نگهداری روی برچسب گوشت را دنبال کنید و گوشت را بعد از تاریخ انقضای آن مصرف نکنید.
  • گوشت قرمز یا مرغ خام را قبل از تاریخ مصرف در فریزر نگهداری کنید.
  • اگر گوشتی می‌پزید که نمی‌خواهید فوراً آن را بخورید، آن را در اسرع وقت خنک کنید و سپس در یخچال یا فریزر قرار دهید. به‌یاد داشته باشید که گوشت پخته را جدا از گوشت خام نگه دارید و گوشت پخته را فقط یک بار گرم کنید.
  • همیشه بشقاب ها، ظروف، سطوح و دست ها را بلافاصله پس از تماس با گوشت خام یا ذوب شده با استفاده از آب گرم و صابون یا محصولات شوینده ضدعفونی کننده کاملاً تمیز کنید.

در این سایت بخوانید: معرفی بهترین نژاد گوسفندان ایرانی

گوشت گوسفند

مضرات گوشت گوسفند

گوشت گوسفندی حاوی هورمون‌هایی است که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد و محققان دریافته‌اند که این ترکیبات هورمون مانند با چسباندن خود به گیرنده‌های هورمونی خاص روی تومورها، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. به‌طور خاص، بین گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ ارتباط وجود دارد. مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند بیشتر از سرطان روده بزرگ رنج می‌برند.

کاهش امید به زندگی:

افزایش مصرف گوشت قرمز میتواند امید به زندگی را کاهش دهد. ثابت شده است که افرادی که بیشتر گوشت قرمز میخوردند، بیشتر در اثر بیماریهای قلبی عروقی میمیرند.

افزایش خطر ابتلا به دیابت:

مصرف گوشت قرمز میتواند عوارض ناسالمی برای بدن شما داشته باشد و باعث دیابت نوع 2 شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که عاشق گوشت قرمز هستند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

ایجاد بیماری قلبی و عروقی:

جای تعجب نیست که گوشت قرمز برای سلامت قلب مفید نیست. این نه تنها میتواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، بلکه همانطور که در بالا ذکر شد مصرف گوشت‌ گوسفندی منجر به افزایش وزن میشود که منجر به فشار خون بالا و بیماریهای قلبی عروقی میشو. یا در درازمدت میتواند باعث بروز هر گونه مشکل قلبی شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

افرادی که قصد دارند، جدیدترین و آخرین قیمت گوسفند زنده را بدانند، کلیک کنند.