زمان و نحوه از شیر گرفتن بره

قطع شیر بره از میش
فهرست مطالب

بره های گوسفندان با سیستم گوارشی نابالغ متولد می‌شوند و به همین دلیل در اوایل زندگی خود نمی‌توانند چیزی جز شیر را هضم کنند. دستگاه گوارشی این حیوانات باید رشد قابل توجهی داشته باشند تا توانایی هضم مواد غذایی مختلف را بدست آورند. در کل رژیم غذایی بره های تازه متولد شده با مصرف آغوز شروع شده و به تدریج به سمت ترکیبات غذایی پیچیده و مبتی بر علوفه و غلات تغییر پیدا می‌کند.

جهت کسب اطلاع از قیمت گوسفند زنده تهران کلیک کنید.

 

چه موقع بره را از شیر بگیریم؟

از شیرگیری بره ها منجر به شکسته شدن پیوند میش و بره و پایان دوره شیردهی و جایگزینی کامل شیر با غذای جامد می‌شود. اگر این فرایند به درستی انجام نگیرد، تغییرات رفتاری، فیزیولوژیکی و سلامت این حیوانات به دلیل استرس زا بودن، به خطر می‎افتد.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمان قطع شیر از بره ها وابسته به میزان رشد سیستم گوارشی بره ها خواهد بود. سرعت این رشد نیز توسط سن یا وزن بره کنترل نمی‌شود و به رژیم غذایی و فرایندهای فیزیکی و شیمیایی آنها مرتبط می‌شود. البته در کنار مصرف شیر باید علاوه بر دسترسی آزاد به آب شیرین و تمیز، بره ها را با یک تغذیه خزشی کم‌کم به این روند از شیرگیری نزدیک کنیم.

بزرگ شدن و رشد دستگاه گوارشی بره ها به ویژه شکمبه، تضمین می‌کند که وقتی بره از شیر گرفته می‌شود و بخش شیر از جیره این حیوان حذف می‌شود، بره می‌تواند بدون مشکل به تغذیه خود از طریق جذب مواد مغذی مختلف ادامه دهد.

از شیر گرفتن بره

برای از شیر گرفتن موفق، بره ها باید شرایط زیر را داشته باشند:

حداقل 2.5 برابر وزن هنگام تولد (9 تا 10 کیلوگرم)
حداقل 35 روز سن داشته باشند
مصرف تقریبا 250 گرم خوراک جامد در روز

توجه داشته باشید که فرایند از شیرگیری بره ها باید به صورت تدریجی و با کاهش آهسته مقدار شیر مصرفی و افزایش خوراک جامد بره ها صورت پذیرد.

از شیرگرفتن زودهنگام بره

از شیر گرفتن زودهنگام معمولاً به معنای از شیر گرفتن در هر زمانی پس از 21 روزگی تا محدوده 45 روزگی بره است. اما با این حال همانطور که اشاره کردیم این عملیات در سن 30 تا 35 روزه شدن بره معمول تر است.

از شیرگرفتن زودهنگام بره ها زمانی موفقیت آمیز است که بره ها به آب آشامیدنی دسترسی راحت داشته باشند و مقادیر کافی خوراک خشک حدود 200 تا 450 گرم در روز را مصرف کنند.
از شیرگیری زودهنگام این حیوانات مزایای زیادی دارد. بره هایی که در چنین حالتی قطع شیر میش از آنها صورت می‌گیرد، توانایی تبدیل خوب خوراک به بافت بدون چربی را دارند. همچنین از شیرگیری زودهنگام استرس شیردهی میش های پرتولید به ویژه میش های جوان را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که میش ها زودتر به شرایط تولید مثل برگردند.
در خصوص بره های یتیم نیز باید بگوییم که نباید تا زمانی که مقادیر قابل توجهی خوراک خشک را مصرف کنند، از جایگزین شیر گرفته شوند.

محیط از شیرگرفتن بره چگونه باید باشد؟

زمان از شیرگرفتن بره گوسفند

به طور کلی، استرس قطع شیر برای بره ها بیشتر از میش ها است. در هنگام از شیر گرفتن، بره ها نه تنها با جدا شدن از مادرشان، بلکه به دلیل نیاز به مراقبت از خود به چالش کشیده می‌شوند. در این زمان سیستم ایمنی آنها به طور کامل توسعه نیافته است و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها و به ویژه انگل های داخلی هستند.

هنگام از شیر گرفتن میش ها باید از بره ها جدا شوند نه بر عکس. با رها کردن بره ها در همان مکان، استرس کمتری متوجه بره ها خواهد شد زیرا از محل خوراک خوردن و آبشخور مطلع هستند.

به طور کلی توصیه می‌شود که میش ها و بره ها به اندازه‌ای از هم فاصله داشته باشند که نتوانند صدای یکدیگر را بشوند. همچنین اگر یک میش زایمان دوقلو یا چند قلو داشت، نباید این بره ها را از هم جدا کرد. خوراکی مصرفی آنها نیز باید به مانند قبل از جداسازی باشد (حداقل برای 7 تا 10 روز).
در کل سلامت بدنی این حیوانات از نظر مبتلا نشدن به بیماری هایی مثل پرخوری و انگل باید مدام مورد بررسی قرار گیرد و واکسیناسیون ها لازم نیز در سن تقریبا 6 تا 8 هفتگی را دریافت کنند.

 

در خصوص اهمیت مصرف آغوز برای بره ها در این مطلب به موارد مختلفی اشاره کرده‌ایم که پیشنهاد می‌شود حتما آنها را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

افرادی که قصد دارند، جدیدترین و آخرین قیمت گوسفند زنده را بدانند، کلیک کنند.