چرا دام زنده گران شد؟

علت افزایش قیمت دام زنده
فهرست مطالب

افزایش بیش از حد قیمت دام در چند ماه گذشته به شدت بر توان خرید مردم برای تهیه گوشت قرمز تاثیر منفی گذاشته است تا حدی که فعالان بازار گوشت بر این باورند که فروش آنها نسبت به سال گذشته به چیزی در حدود نصف تنزل پیدا کرده است و همین مسئله باعث شده که به جز اقشار مختلف مردم، فعالین این صنعت نیز با رکود کم سابقه با وجود افزایش قیمت مدیریت کسب و کار خود رو به رو شوند.

در این سایت ببینید: جدیدترین قیمت گوسفند زنده در بازار

علت گرانی دام زنده چیست؟

همانطور که اشاره شد با وجود کاهش رغبت و توان مردم در تهیه گوشت قرمز نسبت به سالیان قبل، اما متاسفانه باز هم شاهد افزایش شدید قیمت ها در این بازار هستیم. موضوعی که با اصل عرضه و تقاضا منافات دارد. چرا که به طور معمول چنانچه تقاضا برای یک محصول کاهش پیدا کند، می‌بایست رشد قیمت آن حداکثر معادل تورم باشد اما با این حال اتفاقی که در بازار دام در نقاط مختلف کشور رخ داد، حکایتگر چنین موضوعی نیست و این خود نشان می‌دهد که دلایلی دیگری برای گرانی دام وجود دارد.

آینده بازار دام

در این مطلب از سایت دام سبز به طور مختصر و مفید قصد داریم دلایل گرانی دام که هر چند وقت یکبار به صورت سرسام آور رشد پیدا می‌کند را برای شما عزیزان توضیح دهیم و آینده بازار دام زنده را تا حدودی پیش بینی کنیم.
خواندن این نکات به جز برای اقشار مختلف جامعه، برای دامپروران و فعالان بازار دام کشور نیز می‌توانید مفید و کمک کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی دلایل مختلف گرانی دام زنده

1 – کشتار بی رویه دام مولد

به اعتقاد بسیاری از دامداران و فعالان بازار گوشت قرمز، کشتار بی رویه دام مولد در چند سال گذشته‌، اصلی‌ترین عامل زیان بار بر افزایش قیمت دام محسوب می‌شود. کشتار زیاد دام مولد بدون مدیریت و به تبع آن کم شدن جمعیت دامی کشور (گاو، گوسفند و بز)، باعث شده که حتی با وجود کاهش قدرت خرید مردم و واردات گوشت و دام زنده از کشورهای مختلف، بر کاهش یا کنترل قیمت‌ها تاثیر چندانی نداشته باشد.

کاهش جمعیت دامی کشور اگرچه به ظاهر به نفع دامداران و به ضرر مصرف کنندگان محصولات دامی به نظر می‌رسد اما در آینده نه چندان دور به شدت، صنعت دامداری در کل کشور را با خطر مواجه می‌سازد. صنعتی که می‌توانست در عین پاسخ گویی به نیاز کشور، از طریق صادرات به عنوان یک منبع ارز آوری شناخته شود.

زیان انباشته دامداران در چند سال گذشته به دلیل عدم رشد منطقی قیمت دام هایی همچون گوسفند و گوساله باعث شده که بیشتر دامداران با این افزایش قیمت ها نه تنها شاد نشوند بلکه افسوس فروش گله‌های خود در گذشته را نیز بخورند. متاسفانه در سال های گذشته به خاطر پایین بودن قیمت دام و نداشتن صرفه اقتصادی بسیاری از دامدارانی که به صورت صنعتی و سنتی به این کار مشغول بودند، دام های خود را به فروش برسانند و از این حوزه کاری خارج شوند. بیشتر این قشر اکنون نیز به دلیل گرانی شدید حاکم بر بازار دام، توانایی تهیه حتی چند راس دام برای شروع کردن مجدد گله داری را ندارند و حتی بسیاری در روستاهای و مناطق عشایری مجبور به کوچ به شهرهای بزرگ شده‌اند.

2- افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزنیه های جانبی مختلف

به دلیل تورم در کشور و جهان و همچنین کاهش تولید نهاده‌های دامی به خاطر بارش های کم، قیمت نهاده های دامی مختلف مثل یونجه، جو و کنجاله نسبت به قبل به شدت افزایش پیدا کرده است و این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل گرانی دام زنده محسوب می‌شود.

3- میزان عرضه و تقاضا

همواره در طول سال با نزدیک شده به ایام پایانی سال، عید قربان، ایام محرم و مناسبت های مختلف قیمت دام تحت تاثیر عرضه و تقاضا از سوی مردم دچار تلاطم می‌شود.

علت گرانی گوشت قرمز

4- سودجویی دلالان

در بازار دام و گوشت قرمز کشور، همیشه سودجویانی وجود دارند که با ایجاد نوسان و اخلال در بازار دام کشور، تمام سعی خود را برای به حداکثر رساندن سود خود از این شرایط را به کار می‌گیرند. با وجود تاثیر تورم و گرانی در تمامی اقلام، اما می‌توان با به کارگیری روش‌های مختلف این سودجویی بی حد و اندازه‌ی برخی دلالان را به حداقل رساند.

5- واردات و صادرات دام

همیشه واردات و صادرات دام زنده، یکی از بهترین اهرم‎های کنترلی بازار محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد معدود واردات گوشت قرمز به کشور نیز که به نوعی با تولید کشور هم مقابله می‌کند، نتوانسته شرایط بازار دام زنده را متعادل کند. چرا واردات نیاز به صرف هزنیه زیاد دارد که با شرایط اقتصادی کنونی این امر مشکل به نظر می‌رسد.

گرانی دام

سخن پایانی:

در کل چند دلیل دیگر همچون شرایط آب و هوایی، به کارگیری روش‌های بهینه برای پرورش دام و کاهش هزنیه های جانبی نیز بر قیمت و بازار دام تاثیر گذار هستند اما با این حال با مدیریت درست می‌توان تا حدود زیادی این گرانی ها را کنترل کرد. بسیاری از کارشناسان این صنعت با بررسی روند پرورش دام و شرایط اقتصادی دامداران در چند سال گذشته، این شرایط را پیش بینی کرده بودند اما به هر حال برای آینده بهتر در بازار دام باید از روش‌های مدیریتی بهتر در سطح کلان استفاده شود.

جهت خرید خروس محلی زنده در تهران کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

افرادی که قصد دارند، جدیدترین و آخرین قیمت گوسفند زنده را بدانند، کلیک کنند.